21 Ocak 2013 Pazartesi

Uzaklardan Bir Düşünür: Seyyid Muhammed Nakib el-Attas


UZAKLARDAN BİR DÜŞÜNÜR: SEYYİD MUHAMMED NAKİB EL-ATTAS


Hayatı
Nakib el-Attas, 1931’de Endonezya’nın Java eyaletine bağlı Bogor şehrinde doğdu. İlk ve orta öğrenimini Endonezya ve Malezya’da tamamladı. 1952-55 yılları arasında İngiltere’nin ünlü askeri okulları Eton Hall (Wales) ve Royal Military Academy (Sandhurst)’de askeri eğitim aldı. Askeri eğitimini yarıda bırakarak 1957 yılında Singapur’daki Malaya Üniversitesi’ne kayıt yaptırdı. “Raniri ve 17. Yüzyılda Açe’de Vücudiyye Hareketi” adlı teziyle 1962 yılında McGill Üniversitesi’ne bağlı İslami Araştırmalar Enstitüsü’nden yüksek lisans derecesini aldı. Aynı yıl London Üniversitesi’ndeki Doğu ve Afrika Çalışmaları Bölümü’nde (SOAS) doktora çalışmalarını tamamladı ve Arthur Arberry ve Martin Lings’in idaresinde “Hamza Fansuri’nin Mistisizmi” adlı teziyle doktor oldu.
1965’te Malezya’ya dönen el-Attas, Malaya Üniversitesi, Malay Araştırmaları, Edebiyat Bölüm başkanlığına getirildi. 1968-70 yılları arasında Sanat Akademisi’nin dekanlığını yaptı. 1973’te Malezya Milli Üniversitesi’nde Malay Dili, Edebiyatı ve Kültürü Enstitüsü’nü kurdu ve başkanlığını yaptı.
1987’de, İslami bir düşünce ve bilim geleneğinin ihyası amacıyla Uluslararası İslam Düşüncesi ve Medeniyeti Enstitüsü’nü (International Institute of Islamic Thought Civilization, ISTAC) kurdu. İlerlemiş yaşına rağmen üniversitelerde dersler ve konferanslar yoluyla engin birikimini genç nesillere aktarmaya devam etmektedir.

Eserleri
The Correct Date of the Terengganu Inscription; The Oldest Known Malay Manuscript: A 16th Century Malay Translation of the `Aqa’id of al-Nasafi; Islam in the History and Culture of Malays ; Comments on the Re-Examination of Al-Raniri’s Hujjat au’l Siddiq: A Refutation; Raniri and the Wujudiyyah of 17th Century Acheh; Some Aspects of Sufism as Understood and Practised Among the Malays; The Mysticism of Hamza Fansuri; The Concept of Education in Islam; Islam, Secularism and Philosophy of Future; Islam and the Philosophy of Science; Prolegomena to the Metaphysics of Islam: An Exposition of the Fundamental Elements of the Worldview of Islam; Historical Fact and Fiction.
Düşünce alanında temel görüşlerini içeren iki eseri vardır. Bunlardan “Islam, Secularism and Philosophy of Future”, İslam Sekülerizm ve Geleceğin Felsefesi adıyla Prof. Dr. Mahmut Erol Kılıç tarafından Türkçeye kazandırılmıştır. “Prolegomena to the Metaphysics of Islam: An Exposition of the Fundamental Elements of the Worldview of Islam” ise Türkçeye kazandırılmayı beklemektedir.

Çağdaş İslam Düşüncesindeki Yeri
El-Attas’ın çağdaş İslam düşüncesindeki yerini modernizm-sekülerizm karşıtlığıyla şekillenen ve gelenek yanlısı bir yaklaşım olarak ifade edebiliriz. Yalnız buradaki gelenek, İranlı düşünür Seyyid Hüseyin Nasr’ın ve Guenonyen ekolün savunduğu anlamda, tüm dinleri içine alan büyük harfli GELENEK (Tradisyonalizm, Perennializm) değil, köklerini İslam düşüncesinde bulan ve özellikle Gazzalici çizginin modern versiyonu olarak değerlendirilen orta yolcu bir gelenektir. (Kalın, 2007, s. 195; Dîn Muhammed, 2011, s. 65-66).
El-Attas’ın modernizm, modern bilim ve batılı bilgi karşıtlığı da her yönüyle toptan retçi bir yaklaşım değildir. “Özellikle yabancı kaynaklı tabii ve teknik bilimler, üzerine kurulu oldukları felsefi sorunlara dalmaksızın sırf pratik kullanımları için öğretilebilir ve uygulanabilir. Bunu güvenle gerçekleştirmek için yapacağımız tek şey, tüm öğrencilerin İslam hakkındaki farz-ı ayn bilgilerini sağlamaktır. Tabii ve teknik bilimlerin öğretimi bu bilgilerin sağlanmasından sonra başlamalıdır.” (Wan Muhammed Nor,  1993-94, s. 67).
İslami ilimlere, tasavvuf düşüncesine, edep kavramına, bilginin vahiyle irtibatına ve İslami ilimlerdeki otorite anlayışına çok değer veren el-Attas, Müslümanların son dönemlerde karşılaştığı problemlerin temelinde “edep kaybı” ve “otoritenin inkârı” olduğunu söylemekte ve sekülerleşme krizine dikkat çekmektedir. (Bakınız: Edep kaybı ve otoritenin inkarı için İslam, Sekülerizm ve Geleceğin Felsefesi,  4-5- 6. Bölümler; sekülerleşme krizi için 2. Bölüm).
İsmail Raci el-Faruki, Seyyid Hüseyin Nasr, Ziyaüddin Serdar, Yasin Muhammed gibi çağdaş İslam düşünürlerinin tartıştığı ve çağdaş İslam düşüncesinde önemli bir başlık olan “Bilginin İslamileştirilmesi” konusunda el-Attas’ın yaklaşımı öncelikle “Bilginin Batılılaşmaktan Kurtarılması” yönündedir. (Bakınız: İslam, Sekülerizm ve Geleceğin Felsefesi, 5. Bölüm)
El-Attas’a göre “Günümüz bilgisini olduğu gibi kabul ederek ona bazı İslami bilimleri ve ilkeleri “yama yaparak” veya “aşılayarak” bu bilginin İslamileşmesini beklemek çok yanıltıcı sonuçlar doğuracaktır ki bu da ne faydalı ne de arzu edilendir. Ne bu “yamama” ve ne de “şırınga etme” işi, beden yabancı unsurlarla dolu hastalıktan bitap düşmüşken bir şifa vermez. Bilginin bedeni İslam potasında yeniden şekillendirilmeden önce bu yabancı unsurlar ve hastalık ondan sökülüp atılmalı, sterilize edilmelidir. Mütakip önemli görevimiz, her bir düzeyin standardına göre belirlenmiş, en alt düzeyden en yükseğine kadar tüm eğitim sistemimizde sunulacak olan öz bilgiyi içeren bir bileşim üretmek için İslami unsur ve anahtar kavramları formülleştirmek ve entegre etmek olacaktır. (El-Attas, 1989, s. 183)
Nakib el-Attas, “İslam, Sekülerizm ve Geleceğin Felsefesi” isimli eserine “Asıl itibariyle bu kitap, beklenen Müslümanlar için yazılmıştır.” (El-Attas, 1989, s. 7) cümlesiyle başlıyor, “Bu kitapta, İslam’da tasavvur olunduğu şekliyle hayatın en temel esaslarıyla ilgili tanımlamalar ve açıklamalar açık bir şekilde izah edilmektedir.” (El-Attas, 1989, s. 8) gibi bir cümleyle devam ediyor ve özellikle bilginin İslamileştirilmesi konusunda şöyle bir iddiada bulunuyor: “İslamileştirme kavramını belki ilk defa olarak açıklayarak İslami eğitim felsefesi ve bu felsefenin oturtulacağı zemin konusunda bir çerçeve çizmekteyim. Bütün bu tanımlamalar ve açıklamalar, başta kişisel düşünceler olmak üzere, İslami fikri ve dini gelenek içerisinde oluşan kavramsal analizlere dayanmaktadırlar ve kendi kavramları içerisinde orijinaldirler. Ve günümüz sorunlarıyla ilgili olarak öne sürülen bakış açıları da bildiğim kadarıyla yenidir ve İslam dini ve onun dünya görüşünün temel kavramlarının netleştirilmesinin günümüzdeki ihtiyacından doğmaktadır. Belki de bu anahtar kavramların açıklanması ve anlamlı bir biçimde bir araya getiriliş yöntemleri zamanımızın İslami fikri ve dini düşüncesinde ilk defa yapılmaktadır. (El-Attas, 1989, s. 8-9).
El-Attas’ın bu kitabı, önsözden sonra bir giriş ve yedi bölümden oluşmaktadır. Kitap gerçekten de çok yoğun bir içeriğe sahiptir. Her bir bölümde çok derin analizlere girilmektedir. Yazarın sanki “her şeyi birbiriyle bağlantılı görme ve sistemleştirme” temel saikiyle hareket ettiğini söyleyebiliriz. Kitaba rengini veren yaklaşım ya da yazarın temel kalkış noktasını, bütünsel bir dünya görüşü oluşturarak, “kelimelerin ve kavramların etimolojisinden hareketle semantik tahliller yapmak ve bunu metafizik sistemde yerli yerine koyarak, tüm izahları bu sistem dahilinde gerçekleştirmek” şeklinde ifade edebiliriz.
Nakip el-Attas, terbiye ve ta’lim kavramlarının İslâmî eğitimi tam manasıyla anlatamadığını, bunu en güzel şekilde te’dip kavramıyla ifade edebileceğimizi söylemekte ve “Eddebeni Rabbî fe ahsene te’dîbî” hadisine atıfta bulunmaktadır. (Bakınız: İslam, Sekülerizm ve Geleceğin Felsefesi, 5 ve 6. Bölüm).
Yine ona göre Müslümanların temel problemleri, “İslâm dini ve onun pek önemli anahtar kavramları ve esasları konularındaki bilgi yetersizliği ve belirsizlikten kaynaklanmaktadır. Bu problemleri halletmenin yolu ise eğitimden geçmektedir. (Wan Muhammed Nor,  1993-94, s.36).
El-Attas’ın eğitim felsefesi, İslâm metafiziği ve onun anahtar kavramları üzerine bina edilmiştir.
“İslâm metafiziği yalnız bir gerçeği ve hakikati kabul eder ve tüm İslâmî değerler, nihaî ölçüde yalnız bu gerçekle ilintilidir. Öyle ki birey olarak veya toplumun bir üyesi olarak Müslüman için değişmeye, gelişmeye, ilerlemeye ve mükemmelliğe yönelik tüm çabalar bu yegâne gerçeği ortaya koyan ve bu biricik hakikati vurgulayan dünya görüşü tarafından şekillendirilir.” (Wan Muhammed Nor,  1993-94, s.39).
İslâm metafiziğinin merkezinde olan ve bütün anahtar kavramların odağında bulunan bu yegâne hakikat Allah’tır. Allah gerçeği ve kavramının, İslâm’ın dünya görüşü üzerinde olsun, İslâmî eğitimin içeriği ve yöntemleri üzerinde olsun köklü izleri vardır. Allah en temel gerçek olunca, İslâm eğitiminin en önemli amaçlarından birisinin “Allah hakkında gerçek ve sahih anlayışın ve bilincin insan nefsine yerleştirilmesi” olması kaçınılmazdır. (Wan Muhammed Nor,  1993-94, s.40).
El-Attas’a göre İslâmî eğitimin gerçek amacı “iyi bir insan” yetiştirmektir. Diğer eğitim sistemlerinde amaçlanan “iyi bir vatandaş” yahut “iyi bir işçi” ideali “iyi bir insan” idealini gerektirmezken; “iyi bir insan” hedefi zorunlu olarak “iyi bir vatandaş” ve “iyi bir işçi” ideallerini de bünyesinde barındırmaktadır. (Wan Muhammed Nor,  1993-94, s.56).
Allah’ı, İslâm metafiziğinin ve ona dayanan İslâm dünya görüşünün merkezindeki anahtar kavram olarak belirleyen el-Attas, eğitim felsefesini de bazı anahtar kavramlarla şekillendirmekte, tasarladığı eğitim modelini şu kavramlar üzerine bina etmektedir: Din, İnsan, Bilgi (ilim ve marifet), Hikmet, Adalet, Doğru amel (edep), Üniversite (külliye, camia). Bu kavramlardan birincisi bilgi araştırmasının gayesi ve eğitim olayıyla olan ilişkisine, ikincisi bunun faaliyet alanına, üçüncüsü münderecata, dördüncüsü ikinci ve üçüncü için bir kritere, beşincisi dördüncüyle ilgili olarak dağıtım olayına, altıncısı birden beşe kadar olan kavramlar için gerekli olan yönteme, yedincisi ise tüm bunların ifa biçimine atıftır. (el-Attas, 1989, s.180-181).
Batıyla ve batı düşüncesinin temelleriyle hesaplaşmak da kitapta öne çıkan hususlardan biridir. Yazar, “anahtar kavramlar” üzerinden dünya görüşlerini değerlendirmekte; dünya görüşlerinin nasıl ele alınıp değerlendirilebileceği konusunda bir metodoloji de geliştirmektedir. (Bakınız: İslam, Sekülerizm ve Geleceğin Felsefesi, 1 ve 2. Bölüm).
“Batılı bilginin şekillenmesi ve yayılması, Judeo-Hıristiyan ve Helen-Roma kültürleri üzerine kurulu bir dünya görüşüne ve psikolojik algılamalarına göre olmaktadır. Bundan dolayı bilginin tarafsız ve değerden arındırılması mümkün değildir, özellikle İslamileştirilmeye çalışılan batılı bilgi ve bilim anlayışı, medeniyetinin temelinde yatan alt kültürlerin ruhunu ve karakterini özümsediğinden dolayı değer yüklüdür. Bu nokta Attas’a göre, Müslümanların İslam’dan uzaklaşmasının nedenini oluşturması açısından önemlidir. “Müslümanların zihinlerine yabancı bir takım kavramlar karışarak yerleşmekte, düşünce ve muhakemeyi etkilemektedir. Bu etki, Müslümanların İslam’dan uzaklaşmasına neden olmaktadır. Bu da müslümanın halifetullah olarak yeryüzündeki görevlerini ihmal etmesine yol açmaktadır.” (Uyanık, 1999, s. 162).
“Attas’a göre, kökleri bilim devrimine ve Aydınlanma hareketine giden modern Batının ürettiği bilgi ve bilme biçimleri, özünde sekülerdir ve İslam’ın temel kabulleriyle çatışma içerisindedir. Bu seküler bilgi, modern bilimden eğitim sistemine, film sanayiinden uluslar arası kuruluşlara kadar çok geniş bir kurumlar ağı tarafından üretildiği ve norm olarak takdim edildiği için, batılı olmayan toplumlar ve özellikle İslam dünyası için entelektüel bir tehdit ve meydan okumadır. Bu yüzden Attas, hem çağdaş batı düşüncesiyle diyaloga girmenin hem de İslam tefekkür geleneğini yeniden ihya ve inşa etmenin ön şartı olarak “bilginin batılılaşmaktan kurtarılması” (de-westernization of knowledge) gerektiğini müdafaa eder.” (Kalın, 2007, s. 187)
“Attas, “bilginin batılılaşması” ile insanın bilme yetisinin bilimsel deneyciliğe indirgenmesini ve din-dışı ve karşıtı felsefi bir söylem içerisinde profanlaştırılmasını kasteder. İslamileştirme, daha özelde de bilginin İslamileştirilmesi, tersinden bir süreçle ve bilginin seküler kimliğinden arındırılması ile başlamak zorundadır. Aksi halde seküler bilgi formlarının revizyona tabi tutulmadan İslamileştirilmesi, otantik manada İslami değil, sekülerleşmiş bir dini bilgi birikiminin üretilmesine yol açar. Bu manada Attas, modern batı düşüncesinin tamamen ve indirgemeci bir tarzda reddinden ziyade, onunla eleştirel ve İslami bir nokta-i nazardan ilişkiye girilmesini öngörür.” (Kalın, 2007, s. 187).
El-Attas’ın Çağdaş İslam Düşüncesine yaptığı katkıları şu başlıklar altında değerlendirebiliriz:
1.       Modernizm ve sekülerizm ekseninde batının ve batılı bilginin eleştirisi
2.       Bilginin batılılaşmaktan kurtarılması ve İslami kavramlarla yeniden temellendirilmesi
3.       İslam ve bilim felsefesi mukayesesi ekseninde İslami bilgi anlayışının temellendirilmesi
4.       İslam eğitim felsefesinin temellendirilmesi
5.       İslam metafiziğinin temellendirilmesi
6.       Tasavvufun temellendirilmesi

Yararlanılan kaynaklar ve okuma önerisi
El-Attas, “Islam, Secularism and Philosophy of Future”, Çeviri: Mahmut Erol Kılıç, “Modern Çağ ve İslami Düşünüşün Problemleri”, İnsan Yayınları, İstanbul, 1989, Kitabın ilk baskısı bu isimle yapıldıktan sonra ikinci baskısı “İslam, Sekülerizm ve Geleceğin Felsefesi” adıyla basılmıştır.
El-Attas, “Islam and the Philosophy of Science”, “İslam ve Bilim Felsefesi”, Çeviri: Mehmet Paçacı, İslami Araştırmalar Dergisi, c. 3, s. 4, Ekim, 1989
El-Attas, “Bilginin Tabiatı ve Eğitimin Tanımı ve Amaçları Üzerine Ön Düşünceler”, İslami Eğitim içinde, Derleyen: S. Ali Eşref, Çeviri: Ali Çaksu, Endülüs Yayınları, İstanbul, 1991
Wan Muhammed Nor, “An Outline of the Educational Philosophy and Methodology of Al-Attas”, “El-Attas’ın Eğitim Felsefesi ve Metodolojisinin Genel Hatları”, Çeviri: Yasin Ceylan, İslami Araştırmalar Dergisi, c. 7, s. 1, 1993-1994
Mevlüt Uyanık, Bilginin İslamileştirilmesi ve Çağdaş İslam Düşüncesi, Ankara Okulu Yayınları, Ankara, 1999
İbrahim Kalın, “Seyyid Muhammed Nakib el-Attas”, Çağdaş İslam Düşünürleri içinde, editör: Cağfer Karadaş, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2007
Dîn Muhammed, Mülakat, Mülakatı yapan: Ömer Faruk Tokat, Rıhle Dergisi, s. 13, Ekim-Aralık 2011


Özgün İrade dergisinin Ocak 2013 sayısında "Müslüman Öncüler" dosyasında yayınlanmıştır.

Hiç yorum yok: